Persbericht - Loodswezen Rotterdam-Rijnmond gastheer internationale ISPO conferentie

Rotterdam - 20 jun 2017

ISPO conference Loodswezen Rotterdam  2017

Op 21 en 22 juni is het Loodswezen Rotterdam-Rijnmond gastheer van de internationale ISPO (International Standard for Maritime Pilot Organizations) Conferentie. De ISPO (www.ispo-standard.com) is een standaard voor loodsenorganisaties. Doel ervan is veiligheid en kwaliteit van het beloodsingsproces te verbeteren. De ISPO is een standaard die door en voor loodsenorganisaties is opgesteld. Aangesloten organisaties krijgen na audits door onafhankelijke classificatiebureau’s het certificaat. Zo voorziet  de ISPO in zelfregulering en transparantie in standaarden voor beloodsing voor alle havengerelateerde stakeholder.

Wereldwijd loodsenorganisaties aangesloten
Nadat Loodswezen Rotterdam-Rijnmond in 2005 als eerste gecertificeerd werd hebben nog 17 loodsenorganisaties van over de hele wereld zich bij de ISPO aangesloten. Onder meer organisaties uit Australië, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten zijn gecertificeerd. Meerdere organisaties zijn met die certificering bezig of hebben interesse getoond.

ISPO Conference in Rotterdam
De jaarlijkse conferentie van de International User Group van de ISPO wordt in 2017 in Rotterdam georganiseerd. In het Inntel Hotel komen vele loodsenorganisaties en vertegenwoordigers van de maritieme industrie samen. Zij bespreken de stand van zaken en de ontwikkeling van de ISPO. Daarnaast krijgen de gasten inzicht in de zienswijze van onder meer verladers, reders en terminals op het belang van veiligheid en kwaliteit van loodsenorganisaties.

Jan Frans van den Hoek, voorzitter van het organiserende Loodswezen Rotterdam-Rijnmond: “We zijn trots op het feit dat we onze collega’s in Rotterdam mogen verwelkomen. In 2005 kregen we het eerste ISPO-certificaat uitgereikt door de toenmalige (Rijks-)Havenmeester. Sindsdien zijn er veel organisaties bijgekomen. ISPO is in die periode uitgegroeid tot een volwassen organisatie. Juist daarom zijn we vereerd deze Conferentie in Rotterdam te mogen organiseren.”

Hoge kwaliteitsstandaarden
“Als loodsenorganisatie van de grootste haven van Europa zijn hoge kwaliteitsstandaarden voor ons normaal,” vervolgt Van den Hoek. “Transparantie naar klanten en stakeholders over onze dienstverlening zijn voor ons noodzaak. Daar sluit de missie van ISPO naadloos op aan: voorzien in heldere en transparantie informatie over de kwaliteit en betrouwbaarheid van loodsenorganisaties.”

Ruim 80 vertegenwoordigers van aangesloten en geïnteresseerde loodsenorganisaties uit de hele wereld komen daarom bijeen tijdens de ISPO Conferentie.