Nieuwe loodstender ‘Luna’ gedoopt door Ann Fritsché in Gent

Loodswezen NL - 13 dec 2017

Nieuwe loodstender ‘Luna’ gedoopt door Ann Fritsché in Gent

Op vrijdag 8 december heeft Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V. de loodstender Luna overgedragen aan Nederlands Loodswezen B.V. Afgelopen dinsdag 12 december is de Luna gedoopt in de haven van Gent door mevrouw Ann Fritsché, echtgenote van de heer Daan Schalck, CEO van North Sea Port. North Sea Port gaat per 1 januari 2018 van start als gecombineerde haven van de havenbedrijven Zeeland Seaports en Gent.

De Luna is de zesde tender in de L-klasse serie, die allemaal zijn gebouwd door scheepswerf Barkmeijer Stroobos en die de Discovery klasse tenders die ouder zijn dan 20 jaar vervangen. De Luna zal worden ingezet om loodsen aan boord van zeeschepen te brengen die een Nederlandse haven en de Vlaamse havens aan de Schelde willen bezoeken. Nederlands Loodswezen heeft als dooplocatie de haven van Gent gekozen om zo te laten zien dat het Loodswezen een bijdrage levert aan de haventoegankelijkheid van niet alleen Nederlandse zeehavens, maar ook de Vlaamse zeehavens aan de Schelde; Antwerpen en Gent.

De loodstender Luna is uitgerust met nieuwe M.A.N. motoren. Deze M.A.N. motoren zijn geïnstalleerd met een SCR installatie (Selective Catalytic Reduction). Een installatie waarbij de NOX-uitstoot sterk wordt gereduceerd, waardoor nu al wordt voldaan aan de nieuwe IMO tier III regelgeving die op 1 januari 2022 van kracht wordt. Het betreft een test van een jaar door M.A.N. en het Loodswezen. Buiten het testen van de goede werking van deze nieuwe motor met SCR installatie is het voor het Loodswezen ook van belang om een lichter gewicht motor in gebruik te nemen waarmee het brandstofverbruik kan worden teruggebracht en dus ook de uitstoot van CO2. Indien na 1 jaar de test succesvol wordt afgerond zullen de M.A.N. motoren worden overgenomen.

Barkmeijer Stroobos bouwt nog een loodstender van dezelfde klasse voor het Nederlands Loodswezen. Deze tender zal naar verwachting halverwege 2018 worden opgeleverd. In 2019 en de jaren daarna zullen nog drie loodstenders worden gebouwd, waarbij verder gekeken zal worden naar een verlaging van het brandstofverbruik en de vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen.