Loodsvaartuigen, jollen, tenders, swath’s en een helikopter worden ingezet om registerloodsen aan boord zetten en af te halen.

Materieel

Het Nederlands Loodswezen zet loodsvaartuigen, jollen, tenders, swath’s en een helikopter in om registerloodsen 24 uur per dag, 7 dagen per week aan boord te zetten en af te halen van inkomende en uitgaande zeeschepen. Welke beloodsingsmiddelen ingezet worden om de registerloods op de plek van bestemming te krijgen, is afhankelijk van de grootte van het schip en de weersomstandigheden. Voorop staat dat het beloodsen en het afhalen altijd vlot en veilig verloopt.

Tenders

Tenders zijn goed manoeuvreerbaar. Ze worden gebruikt om schepen te beloodsen en om snel en veilig loodsen te vervoeren.

Tender-Draco-Nederlands-Loodswezen-466

Loodsvaartuigen

De loodsvaartuigen zijn gestationeerd op de kruispost -pilotstation- op zee. Registerloodsen voor inkomende scheepvaart worden met de jol of tender naar zeeschepen gebracht.

Polaris-Nederlands-Loodswezen

Jol

Met behulp van deze kleinere vaartuigen worden de loodsen naar of van het zeeschip vervoerd. De jollen hangen aan bakboord en stuurboord van het loodsvaartuig.

Jol-Nederlands-Loodswezen

Swath

De swath’s kunnen we in bijna alle weersomstandigheden inzetten door de stabiele ligging. Beloodsen kan tot een golfhoogte van zo’n 3,5 meter.

Swath Nederlands Loodswezen materieel

Helikopter

Bij zeer slechte weersomstandigheden én bij schepen die eerder dan normaal een loods nodig hebben – vanwege diepgang – brengen we registerloodsen met behulp van een helikopter naar het schip.

Helikopter-Nederlands-Loodswezen